Obsning

Nu räcker det dessvärre inte med att plugga innan och skaffa sig kunskap på plats. Du måste ju veta vad resebolaget erbjuder på destinationen.

Man kanske börjar med hotellcheck. Hur ser receptionen ut? Öppettider? Restaurangen/Barens/Poolens öppettider? Har de internet och vad det kostar det? Har de safetybox och AC? Finns det ramper till poolen för rullstolar? Vad erbjuder de på sitt SPA? och så vidare.

Vilken service har ditt resebolag på destinationen? Hotellservice? Stormöte? Servicekontor? En jourmobil? Utflykter? Du följer med för att se vad som sägs, görs och noteras.
Utflykterna åker man på för att se arrangemanget för att sedan kunna göra reklam. Statistiskt så är nämligen de gäster som varit på någon utlfykt under sin semester de mest nöjda...

Ingår administrativa uppgifter? I början går du oftast bredvid någon som har erfarenhet. Du lär dig det administrativa genom Learning by doing. Du får lära dig att föra serviceböcker, skriva gästrapporter, registrera din ekonomi, boka utflykter och vad det nu kan vara som ingår i ditt jobb.

Vad det än är så ska det observeras (eller obsas som vi brukar säga).

Ju längre du jobbar, desto kortare uppstart. Du kan ju redan själva jobbet, det är bara det som gäller specifikt på din destination kvar. Den första uppstarten jag hade var tre veckor, den senaste fyra dagar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0