Destinationskunskap

En reseledare behöver veta mer än gästerna. Och gärna mer än invånarna där du jobbar!
Hur i hela friden kan det gå till? Jo, man pluggar!

Jag har redan förklarat vikten av att vara påläst redan när du kommer. (http://jobbasomreseledare.blogg.se/2011/july/plugga-pa.html). Nu när du är på plats är det dags att leta upp ställena du har läst om. Det är mycket som inte går att läsa sig till eller se på en karta...

Och du kommer få många frågor.
Vad kostar ett frimärke? Kan man skicka hem saker härifrån så det säkert kommer till Sverige? Hur långt är det till köpcentret? Var kan jag köpa en klocka billigt? Var kan jag sy upp kläder med kvalitet? Om jag vill åka till Akvariet på egen hand - hur åker jag och vad kostar biljetten? Var ska jag äta på den lokala matmarknaden? Finns det något bra SPA? Vad kostar en taxi till piren? Kan man spela bangolf här? Den där kamelranchen, hur sköter de kamelerna? Var ligger posten? Vad heter den där frukten med taggar på? Vi ska fira bröllopsdag - viken restaurang gör vi det bäst?
Ja, du fattar. Du måste vara förberedd på alla slags frågor. Och vad är väl roligare än att kunna besvara allt själv?

Ett tips är att promenera runt med din lokala karta och en penna för att ringa in intressanta platser eller pricka in det du hittar som inte finns med. Bonus är att du träffar människor (och själv kan ställa frågor), känner dofter, kan smaka på okända frukter/maträtter, klämma på saker, smita in och titta på något som ser spännande ut och så vidare.

En annan fördel med att promenera med karta är dessutom att du orienterar dig snabbt och får landmärken så du kan förklara placering och avstånd mellan olika saker för gästerna.

Och vi ska inte glömma en annan viktig sak - du får ju gratis motion, ej att förakta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0