Vad ingår i reseledarjobbet?

Det är inte för inte som många ledare i dagens skandinavien har jobbat som reseledare en gång i tiden. Man skulle kunna jämföra det med mililtären som också var en "uppfostringsanstalt" när den allmänna värnplikten fanns... Kolla vilka ansvarsområden som ingår i jobbet och vad du har chans att lära dig om du väljer ett jobb som reseledare!


INFORMATIONSMÖTEN
De går under lite olika namn (Välkomstmöte, Träffpunkt, Informationsmöte, Inspirationsmöte e t c) men jag syftar på det mötet man har med flera gäster samtidigt, oftast i anslutning till gästernas ankomst.
Ibland har du mötet helt själv, ibland är man två eller fler. Då har man kommit överens om före mötet, vem som ska ta hand om vad. Teamwork är viktigt i jobbet vad man än sysslar med!

På dessa möten står man framför gruppen och berättar man om resmålet, ger tips på vad man kan göra på egen hand, mat/dryck att prova och lite vad man kan köpa billigt eller som är typiskt för resmålet.
Man presentera även utflykterna som resebolaget har. Många gånger säljer man utflykter redan här, efter mötet.
Om några gäster har något bekymmer försöker man lösa det per omgående (om det är möjligt). Man vet aldrig vad man ska få för fråga/uppdrag vilket gör varje möten till en ny spännande utmaning!


HOTELLSERVICE
Vanligtvis har man hotellservice ett par gånger i veckan. När man kommer till hotellet kontrollerar man att informationen i pärm/anslagtavla stämmer och är kvar (det händer att gäster tar med sig material på rummet) och att avresetider är korrekta. Fast mest handlar det om att ge gästerna service på plats om de har lust. Oftast handlar det om att de;
  • planerar att köpa utflykt - Du berättar om utflykten, skriver biljett, tar emot pengar/skriver kort slip och rapporterar till bokningsansvarig så de kommer på pick-uplistan.
  • vill ha råd - typiska souvenirer från området, utflyktsidéer på egen hand, mat/dryck att testa, förslag på lokala restauranger, vad kostar en taxi/buss/tåg/nationellt flyg, närmaste bankomater, ja ALLA frågor komma! En utmaning!
  • upplever någon problematik på hotellet - som du helst ska lösa samma dag (!)
  • Och ibland händer det faktiskt att ingen behöver dig. (En indikation på att alla är nöjda, kanske?)

SERVICEKONTOR
De flesta resebolag har ett servicekontor dit gästerna kan komma och ställa samma typ av frågor som ovan. Här finns också en fast telefon dit gästerna kan ringa.

Kontoren är desstuom vårt Back Stage, där allt händer som gästerna inte ser.
Där fixas välkomst- och utflyktsmaterial/listor, ankomst/avreselistor, rapporter med olika syften och den ekonomiska redovisningen var och en ansvarar för.
Dessutom sitter de med ledande funktioner på kontoret vars uppdrag är mer administrativa.
Många härliga skratt blir det tillsammans med kollegorna här. Vi är så utspridda under veckorna att vi kanske bara ses när det är vår tur att vara på kontoret - för dit har alla ett ärende!  Underbart!


SERVICETELEFON
Resebolagen har lite olika upplägg men en reseledare ansvarar för servicetelefonen för allt från kanske en dag till en vecka. Det bemannas ibland enbart dagtid, ibland dygnet runt.
Gemensamt för alla är att den som har telefonen också ansvarar för att han/hon alltid svara på samtal och sms och åtgärdar det som behöver åtgärdas. Man skulle väl kunna säga att det är som att ansvara för ett servicekontor på fickan!


UTFLYKTER
Någon gång i veckan (ibland fler) brukar man ansvara för en utflykt . Då ansvarar du för en grupp på upp till 40 personer och måste vara beredd på ALLT som händer, planerat och oplanerat (gäster som går vilse, blir sjuka, råkar ut för en fallolycka ja, ni fattar).

Resebolagen har olika typer av utflykter; främst sociala och historiska (äventyrliga)
De sociala kan vara en båtutflykt till någon ö där gästerna solar, badar, äter och man umgås med gästerna och ser till att de har det bra.
De historiska ställer höga krav på dig vad det gäller att vara påläst i, inte bara gammal och modern historia, utan också om landets kultur, religion, politik.

(En del resebolag sysslar med Äventyrsresor, något som ställer ytterligare krav på både kännedom om området (lokalkännedom) och säkerhet så ingen skadar sig.)


TRANSFER
På avrese- och ankomstsdagarna är det dags att hämta/lämna gäster på hotellet.

AVRESETRANSFER
Dags för gästerna att åka hem med positiva minnen från din destination. Ibland åker du med i bussen och informerar på plats om vad som ska hända på flygplatsen. Andra gånger måste du skicka iväg bussen utan dig och då informerar du gästerna och sänder sedan.

ANKOMSTTRANSFER
Nya gäster sitter förväntansfulla i bussen och vill inget hellre än att få börja fira sin semester på din destination! På bussen är det vanligt att man delar ut gästernas välkomnstmaterialet att bläddra i på resan till hotellet. Samma sak som ovan. Ibland åker du med, ibland sänder du.



FLYGPLATSEN
Jobbet på flygplatsen handlar dels om att ta emot gästerna som kommer från hotellen och ska resa hem, dels de som kommer till destinationen och ska vidare till hotellen. Det kanske är den viktigaste platsen på hela resan?! Du är den första och sista gästerna möter så det gäller att göra upplevelsen extra bra! Att jobba på flygplatsen är jätteroligt just därför!

AVRESANDE RESENÄRE
R
De som åkt "sändbuss" tas emot och visas in på flygplatsen. Man talar om vilka incheckningsdiskar som gäller, delar ut bagagelappar, berättar eventuellt om hur det ser ut i avresehallen och är allmänt behjälplig för gästerna fram till säkerhetskontrollet. (Sen får vi inte följa med längre.)

ANKOMMANDE RESENÄRER

Några reseledare kanske visar gästerna till bussarna, andra tar emot vid bussarna där man prickar av gästerna och hänvisar till rätt buss. Om det är gäster som åker Ospec är det på flygplatsen de får reda på vilket hotell de kommer bo på under sin semester.
Efter landning och bagagebandet äill jag påstå att den här stationen kan bli den viktigaste på gästernas semester. Du blir resebolagets första representant på plats och det är viktigt hur du bemöter dem.


Vem är i reseledarens centrum?
GÄSTEN

Vem är i gästens centrum?
DU

Vad är vi utan nöjda gäster?
ARBETSSÖKANDE


Ja, det kan faktiskt vara du som avgör om gästerna kommer hem med positiva minnen från semestern och gärna åker med ditt resebolag igen (något som gör att du har jobb en säsong till)! Även om hotellet kanske är mediokert, personalen lite sur och bussen försenad på utflykten så kan du bära detta avgörande i din hand!


Vad säger du? Tycker du ansvarsområdena verkar vara intressanta?
Hoppa vidare till "Vad krävs för jobbet", vettja!


Bilderna kommer från http://www.fotoakuten.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0