Bra-att-ha-grejer

Sverige HAR några bra att ha grejer att ta med inför flytt till sin destination. Här kommer det som jag har med mig i nästan alla fall!


Klädområdet
Ibland kanske man behöver tvätta lite själv. Då kan det vara bra med miniklädnypor i plast.


Om du har vita skinn/plastskor, som är helt hopplösa att hålla rena, så rekommenderar jag skorengöring/puts Effekt. Den trollar bort det mesta av fläckarna som kan uppstå... Jag brukar köpa på skoaffären DNA.




Hushållet
Osthyvel! Fick frågan här om dagen om det verkligen FINNS hårdost i andra länder och Japp! det gör det! Jag älskar ost men inte i centimetertjocka skivor! Så från och med i år följer en röd i äkta plast med!


Och så gillar inte jag de där konservöppnarna i metall. Ni vet de där som är en vikbar metallgrej. Så i år botaniserade jag på IKEA och hittade en smidig en i äkta plast den också för 19 spänn. Och naturligtvis tog jag en som matchar ovanstående osthyvel: Röd och vit!



Jag brukar leta efter diskborstar i varuhusen men hittar bara scotch-svampar så en liten diskborste från Ikea för sådär en 3 kronor får följa med i väskan också. Japp, det blev så klart en röd!



Kryddor
En påse Vitpeppar och en med tacokrydda (som jag snålar med) slänger jag ner i väskan eftersom det är lite tveksamt att hitta på många platser.

.

I de muslimska länderna är det kanske inte helt lätt att få tag i alkohol - om man inte går till restaurang/pub i turistkvarter förstås. Men ibland vill man kanske ta med sig en flaska vin hem.
På en del ställen får man verkligen LETA efter dessa butiker som ibland bara är ett hål i väggen (som den i Luxors bazar till exempel.. Men om man får tag i en flarra uppstår nästa spännande händelse. Hur ska man få upp korken? Då kan det vara bra att ha en vinöppnare - och DET brukar inte vara lätt att få tag i! Därför följer det med en från Svedala!



Necessären
För det första har jag ingen regelrätt necessär. Jag har köpte en skinnväska (på Ullared för 69 spänn) med fyra fack, axelrem och bälteshälla så jag kan använda väskan på fritiden på destinationen. Det gör att jag har kombinationsmöjligheter. Jämrans praktiskt!



Hygienartiklar finns i hela världen men jag har ett par saker jag har med mig hemifrån, trots det. Min tandborstgubbe med sugpropp som jag en gång fick att min yngsta dotter, Milla. En suverän grej! Tandborsten hänger alltid på spegel och du slipper ha ett glas stående på handfatet!



Om du använder ögonskugga och vill att make-upen ska hålla en hel dag rekommenderar jag att du köper en ögon-primer. Den gör att även den billigaste ögonskuggan håller plus att färgerna blir som du ser dem i "burken".


Och vill du ha ett läppstift som håller länge och sitter kvar även undre måltider så är det Max Factors InFinity som gäller - inget annat. Det finns kopior men ännu har jag inte hittat något bättre märke - bara dyrare...



Depends nagellacksserie har perfekta flaskor, små och fyrkantiga.
Kom ihåg under och överlack så du inte gör samma misstag som jag har gjort i 48 år. Trodde det behovet var överreklamerat och har gnällt över alla nagellack som sitter så dåligt... Under 2010 testade jag billiga Depend-serien och är oerhört impad. Jag var på semester i Tunisien en vecka och hade samma nagellack från dagen före avresa tills jag kom hem åtta dagar senare efter sol och bad och fick ta bort nagellacket med aceton - utan att den minsta nagellacksflaga hade försvunnit från naglarna. Tänk att det skulle ta så lång tid att fatta det där...



En liten återvunnen flarra med favoritparfymoljan hänger med. Ni ser hur liten den är bredvid tandkrämstuben! Tveksamt om jag behöver köpa något mer. Olja är drygt (investering gjord i Luxor)!



Övrigt

Andra bra att ha saker är:

Nål och svart respektive vit tråd kan vara förutseende att ha med. Och säkerhetsnålar!



Minitejp-rulle (står framför ett visitkort) kan vara bra att ha med sig. Man vet aldrig när det kan komma till pass!



Casios klocka med inbyggd termometer och kompass. En rolig och kanske lite lyxig grej. Många gäster vill veta hur varmt/kallt det är och då har du den i bältet (den visar fel temperatur om du har den på handleden) och kan lätt berätta.


Om du vet med dig att du blir sjösjuk kan du gå till Apoteket och köpa armband med akupressur"knapp".


På utflykter vet man aldrig vad som kan hända. Jag har en pytteliten Första Förbandsväska från Clas Ohlsso (kostade då 29 kronor) där jag har lagt till lite smått och gått. Compeed, Aloe Vera gele, vattenfasta plåster, desinfektionsservetter m m. Tar lite plats men du får med dig ganska mycket! Jag gillar att vara förberedd på allt som går att vara förberedd på.



Brukar du gilla att snorkla/dyka men ångrar att du inte köpte en engångskamera? Jag köpte en vattentät kamerapåsehttp://www.coolstuff.se/ där jag kan lägga min vanliga kamera eller mobilen i och kan ta undervattenskort med den! Smidigt och roligt!




Ja, det där var nog mina hetaste tips inför en utlandsvistelse på cirka ett halvår!  Lycka till med packandet!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0