Tjänstledig från annat jobb? Säga upp sig?

Du kanske har ett jobb här hemma i Sverige som du inte helt vill släppa för ett jobb du inte vet något om? För även om jag påstår att det är ett av världens roligast jobb är det ju inget som säger att du kommer tycka samma sak.

Det finns egentligen två alternativa vägar - att söka tjänstledigt eller att säga upp sig.



Tjänstledighet
Att få bara tjänstledig från sitt ordinarie jobb är nog idealet för de flesta. Då kan man testa jobbet men ändå har något att komma tillbaka till (förhoppningsvis!).

Dessvärre saknar man rätten att vara tjänstledig för att prova annat arbete.Det är helt upp till din nuvarande arbetsgivare men jag vet att det förekommer och du har ju alltid rätt att fråga.

Tänk på att fråga i tid, det vill säga minst tre månader innan ledigheten ska börja - och du har rätt att få besked senast en månad efter att du har lämnat ansökan.

Tänk på att det tar ett tag innan du får reda på om du får någon placering och när det är planerat att du ska lämna Sverige. Det handlar ofta om snabba beslut!
Så det kan vara liiiite svårt att ge din arbetsgivare ett slutdatum... men som sagt, fråga kan man alltid göra. Be att få återkomma om datum när du vet...
(Majoriteten av destinationerna startar upp i mars/april respektive september/oktober men undantag kan finns!)





Notera att du visserligen har rätt återgå till samma eller liknande arbetsuppgifter och anställningsvillkor som du hade innan tjänstledigheten och att du inte kan bli uppsagd/avskedad bara på grund av att du begärt tjänstledigt men det har hänt att man blir uppsagd om det blir arbetsbrist under tiden (fast arbetsgivaren måste fortfarande följa turordningsreglerna).
.
Läs gärna mer på Sacos hemsida!


Säga upp sig
Ja, det kan ju kännas lite läskigt. Å andra sidan ser jag alltid ett slut på ett jobb som start för något nytt.
Fundera över vad som är det värsta som kan hända, vettja!

Gör en Mind map med ditt namn och ordet Reseledare i mitten. Rita sedan "tentakler" till allt positivt och negativt du kan tänka dig skulle hända. Titta sedan på det du har ritat och fundera på om det inte är värt att chansa i alla fall. Det kanske är saker du kan leva med mot att du får chans att uppleva annat i livet?!




Om du inte gillar ovanstående förslag kan du göra en plus- och minuslista. Då skriver du Jobba som reseledare som rubrik på ett A4 papper och gör en linje på mitten. Sen skriver du ett Plus i högerkolumnen och ett Minus i vänsterkolumnen. Sedan skriver du ner alla fördelar och nackdelar - vinster/förluster som du tror du skulle uppleva om du valde ett  jobb som reseledare.
Studera sedan listan. (Det KAN vara så att det är övervägande nackdelar men att fördelarna är så stora att de vinner ändå!).

(Ovanstående pappers-sysslor kan du göra med ALLA val i livet. Speciellt när du står i för lite större val... Dessa "listor" har hjäpt mig till en massa bra beslut sedan 1996 när jag började med det här.)


Kommentarer
Postat av: Smsa Låna

Bra sida du har! Jag har läst igenom några av dina andra inlägg och jag diggar vad jag ser :D.

2011-07-20 @ 18:16:09
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: Maria

Tack! Vad kul att du har hittat hit!

2011-07-21 @ 01:17:44
URL: http://mariagraube.blogg.se/
Postat av: Helena Linde

Vilken fantastisk blogg:-) Jag är väldigt sugen på att bli reseledare och funderar på att söka utbildningen hos Service&Co.Jag är visserligen snart 54 år men hoppas att det inte ska ligga mig i fatet, snarare tvärtom som jag tycker eftersom jag har både arbets-och livserfarenhet.

2011-09-18 @ 13:25:18
Postat av: Maria Graube

Helena: Den aldsta som var med på min kurs var 62 år så 54 är ingen ålder. Och ålder är ju bara en siffra - det säger inget hur man är som person. Det handlar om att vara lämplig för jobbet!

:)



2011-09-19 @ 05:44:49
URL: http://mariagraube.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0