Vart ska jag söka?

Charterbolagen, ja även Alpina resor, har två säsonger; sommar och vinter. De sträcker sig mellan 4 och 8 månader åt gången beroende på var det är på jordklotet. Bussbolagen har först och främst en sommarsäsong. Så att söka ut till destination gör du 1-2 gånger per år och man ser gärna att du kan jobba hela säsongen.

Vart du ska söka är en annan femma. Den frågan kan egentligen bara du besvara. Men det finns några saker du bör känna till som nybakad reseledare.

Du kommer troligtvis inte kunna välja destination för din första säsong.
Det är mer troligt att du placeras (om du arbetar för ett större charterbolag) på en större destination oavsett dina önskemål. På stora destinationer är det många arbetskamrater och ännu fler gäster vilket så klart innebär att mer kan hända.
Man placerar dig där för att du snabbt ska komma in i jobbet men också för att du blir en mer All-round-reseledare och kan börja klättra på karriärstegen, om du är intresserad av det.

Men självklart ska du önska! Det finns ju något som heter ödet eller tur eller meningen! Man vet aldrig! 
Fast jag måste göra dig lite mentalt förberedd på att du nog inte kommer få jobba i Vietnam, Sydafrika, USA eller något annat exotiskt resmål första säsongen. Men kanske säsong 2? 3? Du vet, det gäller att inte ge upp!
Och var lite Open-minded för det du blir erbjuden. Det är i det okända möjligheterna bor!


Graubetrottertips
Jag gör en önskelista över destinationer jag vill till helst och söker dem. Och önska kostar ju ingenting... men i slutänden är det resebolaget som ser vart du passar och behövs bäst.
 
Under tre säsonger hade jag Turkiet på Fyra-i-topp-listan och tyckte nog att jag motiverade placering där i min ansökan väldigt bra (har varit där en del, känner lite folk och har pluggat turkiska). Men näe, jag passade visst bättre i Grekland (Samos som ligger granne med Turkiet så jag var ju där då och då iallafall), Egypten och Ryssland istället!
Men det är så det är. Man blir lite livegen - fast på ett positivt sätt. Och länderna fanns ju med på listan de också så jag ska inte klaga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0