Hur blir jag antagen till en kurs?

Det är inte självklart att du blir antagen till någon kurs trots att du själv betalar för den. Det är lite som att söka till högre utbildningar.

Det första du måste uppnå är så klart grundkriterierna (http://jobbasomreseledare.blogg.se/category/utbildning.html). Sedan handlar det om hur du presenterar dig själv, inte bara i kursansökan som du skickar utan även i gruppsammanhang och i individuell intervju.


Intervjudag
Om du fångar resebolagets intresse med din ansökan blir du kallad till intervju.
Numera använder en del dessutom lämplighetstester som du ska göra innan du blir kallad till intervju. Ribban har höjts bara de senaste fem åren, upplever jag, och idag är man ute efter reseledare med de rätta kvaliteterna.

Själva intervjudagen består ofta av olika gruppövningar. Det kan vara uppgifter som visar vilken roll du har/tar/får i en grupp bestående av flera okända personer, vilken attityd du väljer att bemöta problem med och hur du uppför/uttrycker dig gentemot andra.

Det ingår även en personlig intervju, en jobbintervju kan man säga. Och precis som vid vilken arbetsintervju som helst gäller det att vara påläst, förberedd och intresserad!

Om du lyckas få ihop alla tre pusselbitarna så kommer mailet eller...


Telefonsamtalet
Jag minns när jag fick telefonsamtalet från "mitt" resebolag och en av cheferna meddelar att man väldigt gärna ville ha mig på kursen. Från den dagen var jag definitivt reseledare mentalt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0