Passet och visum

Giltigt pass
Innan du åker ska du kolla hur länge ditt pass är giltigt och inte har några skador.
De flesta länder kräver att du har ett pass med sista giltighetsdag ett halvår efter att du ska komma hem. Det innebär att om du har kontrakt från mellan 1/5-30/9 måste du ha ett pass som gäller till minst 31/3 året därpå!
Behöver du nytt pass är det ett besök hos polisen som gäller.

Det får heller inte vara skadat!
Jag har själv råkat ut för att mitt plastade pass-blad hade lossat 2 cm i ena kanten och blev inte utsläppt från landet.
Med bara en timme före avresan fick jag ta en taxi till flygplatspolisen, ta foto och betala straxt under tusenlappen , ta taxin tillbaka (Och det var inte roliga pengar det heller) och springa hela arlandaterminalen och komma fram PRECIS när de ska stänga luckan. Kort sagt - kolla passet i god tid före avresa - gör inte som jag gjorde.


Om du behöver ha visum så meddelar ditt resebolag om det och de ordnar ofta med visum också. Men vill du ha extra koll kan du förslagsvis kolla listan på luftgrop.se!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0